poniedziałek, 24 września 2012

MOTOTRIPY MAŁE

PRAGA NOCĄ 22-23.09.2012


Na pomysł aby zwiedzić Pragę nocą wpadliśmy zupełnie przypadkiem, podczas jednego nudnego wieczoru przed telewizorem, a że dni stają się już co raz zimniejsze plan wszedł w życie ekspresowo...



... szybkie pakowanie i o 16 wylecieliśmy z Wrocławia. Dzień wcześniej zabukowaliśmy pokoik w młodzieżowym hostelu blisko centrum i Starego miasta.

(Nawet motocykl udało się przytulić do hostelowego podwóreczka) 



Pierwszym przypadkowym punktem pieszej wycieczki stał się przepiękny architektonicznie aczkolwiek dość zaniedbany największy osobowy dworzec kolejowy w Pradze, i w Czechach. Praha hlavní nádraží.



Pierwszy dworzec został otwarty w 1871 przez Franciszka Józefa I. Pod nazwą Kaiser-Franz-Joseph-Bahnhof był końcowym przystankiem linii kolejowej z Wiednia przez Czeskie Budziejowice (fragment kolei Kaiser-Franz-Josephs-Bahn). W następnych latach dochodziły połączenia w innych kierunkach z kolejnymi miastami.



Później wpadliśmy na obiekt łudząco podobny do Opery Wrocławskiej, który okazał się również budynkiem opery lecz praskiej.
Budynek został wybudowany w stylu neoklasycystycznym w XIX wieku według projektu znakomitych architektów wiedeńskich Fellnera i Helmera. Oficjalnie otwarto go 5 stycznia 1888 roku.



Dalej poszło już z górki - prosto z przecudnie oświetlonego Gmachu Muzeum Narodowego wzdłuż placu Wacława (potocznie nazywanego przez Polaków Wacławiakiem) pomiędzy prostytutkami, drogimi hotelami i czarnoskórymi striptizowymi naganiaczami o woni marihuany, docieramy do Starego Miasta.



Mimo późnej pory 22.30 Rynek Starego Miasta tętniło życiem-
istna Wieża Babel.



Sklepy, sklepiki, stragany, kawiarenki a wszystko to w niesamowitym podświetleniu.



Niesamowite wrażenie robił  Kościół Najświętszej Marii Panny przed Tynem.



Ciasnymi uliczkami Starego Miasta docieramy do Mostu Karola.



O Moście Karola napisano już chyba wszystko więc napiszę tylko, że Most ma prawie 516 m długości i ok. 9,50 m szerokości. Jego 17 łęków spoczywa na 15 filarach. Jest to najstarszy zachowany most kamienny świata o tej rozpiętości przęseł. Początkowo nazywano go Kamiennym lub Praskim Mostem. Nazwa Most Karola przyjęła się dopiero od mniej więcej 1870 roku. Do 1741 roku był jedynym mostem na Wełtawie w mieście. 



Most jest obecnie otwarty tylko dla ruchu pieszego, choć dawniej kursował po nim tramwaj konny, w latach 1905-1908 tramwaj elektryczny, a do 1965 normalny ruch samochodowy.
Jednak dla nas Most Karola nie był klu programu. Koniecznie chcieliśmy dostać się do Złotej Uliczki.



Praga by night - widok z Zamku Królewskiego na Hradczanach godzina 23.30.



Jedno z moich ulubionych miejsc w Pradze - gotycka Katedra św. Wita - w tym świetle była jeszcze piękniejsza i strzelista.



Teatr cieni na tle Katedry św Wita...



...zaabsorbował nas tak bardzo, że nie zauważyliśmy jak o 24 przyszli po nas żołnierze z karabinami oraz psami i odeskortowali nas do bram zamku nakazując wrócić rano.



Skazani na wygnanie pstrykamy jeszcze kilka fotek pięknej budowli i snując się poprzez śpiące już miasto o 2 w nocy docieramy do naszego hostelu.



Rankiem, Złotą uliczkę będziemy zdobywać motongiem.



Na zdjęciu w tle na górze Zamek Królewski na Hradczanach.



Klu programu - Złota Uliczka. 
Program wycieczki został wykonany w 99% tak więc można było pakować się na motocykl i wracać do domu.   


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz